Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
apa yah...nama mobnas...hmmm....gimana kalo "RUSA" (emangnya dendeng?)
"ANGKUT"
"UNTUNG"
"PASTIKAYA"
"ELEGAN"
udah kaya anggota DPR aja dikit2 "secara elegan"
Buat Aris Budi, Amin...bukan untuk buat pembelaan atau apa, cuma penutup kepada topik tersebut dan kembali kepada keamanan. InsyaAllah.
Buat mandala, krisis harga lepas jualan (second hand value / aftersale value) adalah lumrah bagi mana-mana brand kecil, baru atau pasaran yang kecil (walau brand besar). Malahan, jika di Malaysia, Toyota dan Honda sahaja yang punyai harga lepas jualan yang stabil. Suzuki dan malah Nissan juga kurang baik berbanding kedua tadi. Kereta kontinental/eropah lebih teruk lagi. Brand-brand ini walau mahal hanya bergantung kepada penggemar totok sahaja. Brand bawahan seperti Proton dan dari Korea yang juga kurang baik harga lepas jualannya perlu bergantung kepada harga jualan baru yang rendah untuk mengimbangi harga lepas jualan yang rendah. Maka sebab itu rasa saya Exora punyai harga paling kompetitif di Malaysia dan barangkali di Indonesia juga.
Di Malaysia juga, masyrakatnya terlalu setia kepada brand, terutamanya kereta. Sebagai pelaburan yang tinggi dan susut nilai yang juga tinggi, masyrakat tiada banyak pilihan kecuali mencari suatu yang lebih bertahan nilainya. Namun begitu, itu jika sesorang itu berduit dan punyai keinginan untuk menukar kenderaan dengan kerap/pantas selepas beberapa tahun. Bagi mereka yang kurang berduit dan mahu memakai kenderaan itu untuk jangkamasa lama, maka kereta murah adalah pilihan dan juga tiada pertimbangan tentang susut harga/nilai. yang berduit juga boleh mengambil risiko itu asal saja dapat menanggung kerugian bila dijual kemudiannya. Namun begitu, Proton kini sedang giat dan semakin terbukti berjaya menghasilkan kenderaan yang mampu menyaingi kenderaan Jepun yang lain. Korea lebih pantas mengejar.
Bro, totok tu bahasa mudah untuk fanatik/terlalu setia. Jadi utk ayat tu maknanya penggemar setia/fanatik kepada brand itu..ha..
untuk kereta kontinental, mereka punyai pengikut tersendiri. Dikatakan sesiapa yang pernah memiliki kereta kontinental, agak sukar untuk menukarnya ke brand jepun atau timur lain. Boleh dipercayai kerana Barat menghasilkan kereta dari atas ke bawah, makanya kualiti kereta mereka sudah top dari awal. Timur hasilkan kereta dari bawah ke atas, maka kualitinya bermula kurang baik...
beruang_kutub wrote:nahhh,,, klo saling tukar info gni kn enak,,,
jd bisa tau perkembangan dunia oto di luar juga,,,
cma saya agak binun juga baca tlsan bro RM,,,
he,,, he,,,,
harus 2 kli baca baru bisa ngerti,,,,
"Brand-brand ini walau mahal hanya bergantung kepada penggemar totok sahaja."
bro RM totok thu apa ya??
ha.ha..Maaf ye beruang, saya cuba sebaik mungkin untuk menulis bahasa yang mudah difahami saudara-saudara di sini...itulah keenakan bila kita menyemai persefahaman dan persaudaraan...kerana kita sama walau berbeza....cakap yang enak, dengar pun enak...bukan gitu?
Proton memilki Lotus juga bertujuan memperolehi teknologi tinggi dalam pembuatan kereta. Sebab itu ride and handling kereta proton lebih baik daripada kereta jepun yang lebih mahal darinya. Bandingkan Proton Waja dan Vios atau City, anda pasti rasai perbezaan pemanduannya.
beruang_kutub wrote:nahhh,,, klo saling tukar info gni kn enak,,,
jd bisa tau perkembangan dunia oto di luar juga,,,
cma saya agak binun juga baca tlsan bro RM,,,
he,,, he,,,,
harus 2 kli baca baru bisa ngerti,,,,
"Brand-brand ini walau mahal hanya bergantung kepada penggemar totok sahaja."
bro RM totok thu apa ya??
ha.ha..Maaf ye beruang, saya cuba sebaik mungkin untuk menulis bahasa yang mudah difahami saudara-saudara di sini...itulah keenakan bila kita menyemai persefahaman dan persaudaraan...kerana kita sama walau berbeza....cakap yang enak, dengar pun enak...bukan gitu?
Proton memilki Lotus juga bertujuan memperolehi teknologi tinggi dalam pembuatan kereta. Sebab itu ride and handling kereta proton lebih baik daripada kereta jepun yang lebih mahal darinya. Bandingkan Proton Waja dan Vios atau City, anda pasti rasai perbezaan pemanduannya.
Kalau di indonesia taksi proton waja sedikit sekali yang menggunakannya. Biasanya hanya digunakan sebagai alternatif mobil yang lebih murah, tapi dari sisi kenyamanan beda jauh dengan toyota limo (vios). Apalagi bandingkan sama honda city....IMHO jauh langit dan sumur....
Terlepas dari itu saya respek dengan pemerintah malaysia yang bantu Proton berkembang sehingga bisa bersaing dengan mobil-mobil mancanegara minimal di dalam negeri sendiri.
Indonesia? saat ini mungkin belum, skala prioritasnya belum sampai. Dulu keluarga Bakrie di tahun 1995/1996 sudah hampir membuat MPV murni buatan Indonesia (walaupun masih ada campur tangan disainer eropa), namun sayang saat krisis menghantam proyek tidak dilanjutkan.
Mungkin nanti orang-orang yang duitnya tidak berseri di Seraya Motor dapat tergerak membuat manufaktur mobil dalam negeri sendiri....
saya liat iklan SMK,,,
thu anak2 SMK dah bisa buat boil, namanya 'esemka' modelnya mirip ky terrios n rush klo ga salah,,,
knp ga itu di kembangkan,,
katanya lagi smua murni buatan anak2 SMK,,,
bnr ga sih??
ada yang tau??
bukan masalah exora-nya, tapi mau belajar untuk lebih memahami bahasa melayu/malay makanya cik rumpunmelayu rajin-rajin post di SM ya?
maklum, di rumah banyak dvd termasuk yang bajakan yang subtitle-nya pakai bahasa malay, jadi kalo baca subtitle-nya malah sering ga nyambung
halah...malah OOT ...
si vis pacem para bellum - si vis bellum para pacem - si vis pacem para pactum
de gustibus et coloribus non est disputandum
listening before talking - reading before writing - doing before asking
beruang_kutub wrote:saya liat iklan SMK,,,
thu anak2 SMK dah bisa buat boil, namanya 'esemka' modelnya mirip ky terrios n rush klo ga salah,,,
knp ga itu di kembangkan,,
katanya lagi smua murni buatan anak2 SMK,,,
bnr ga sih??
ada yang tau??
Mobil esemka dirancang atas kerjasama anak-anak SMK Magelang, Malang, Jakarta, cibinong dan PT AIKA yg diprakarsai Depdiknas. Mesin eks timor 1500cc, desain dan body dibuat oleh kerjasama mereka langkah awal yang baik. Tapi sekarang nasib kelanjutannya gak jelas?
ada juga mobil buatan PT INKA yang kecil mungil,,,
saya lupa namanya,,, ga jelas juga gmana skrg,,,
anak2 SMK gabung sama insinyur n sarjana teknik qta,, mungkin bisa di kembangkan lagi,,,
kreatif bikin desain baru,,, yang menarik,,,
seniman indonesia kn banyak juga thu,,,
iwang wrote:kita bikin mobnas aja cari merek nya dulu daripada malesia bikin merek PROTON, kita bikin yang lebih bagus "KIJANG" "KENCANA"
"NUCLEUS" (temennya proton) "READY" "EKONOMIS" "MEWAH" "WADON" (seirama dengan proton) mana yang bagus yah..?
"PERKASA" (udah ada)
"JAYA"
"PUTRA"
"HEBAT" maksa
"INDO2000" kaya merek warnet
susah jg cari merek mobil yak
kita bs kok bikin mobnas, tergantung "mau dan mampu", dan gw optimis hrga bisa sangat bersaing (dibanding pesaing yg sekelas)
cina ama india aja bisa, knp kita tdk?
Buat Aris Budi, Amin...bukan untuk buat pembelaan atau apa, cuma penutup kepada topik tersebut dan kembali kepada keamanan. InsyaAllah.
Buat mandala, krisis harga lepas jualan (second hand value / aftersale value) adalah lumrah bagi mana-mana brand kecil, baru atau pasaran yang kecil (walau brand besar). Malahan, jika di Malaysia, Toyota dan Honda sahaja yang punyai harga lepas jualan yang stabil. Suzuki dan malah Nissan juga kurang baik berbanding kedua tadi. Kereta kontinental/eropah lebih teruk lagi. Brand-brand ini walau mahal hanya bergantung kepada penggemar totok sahaja. Brand bawahan seperti Proton dan dari Korea yang juga kurang baik harga lepas jualannya perlu bergantung kepada harga jualan baru yang rendah untuk mengimbangi harga lepas jualan yang rendah. Maka sebab itu rasa saya Exora punyai harga paling kompetitif di Malaysia dan barangkali di Indonesia juga.
Di Malaysia juga, masyrakatnya terlalu setia kepada brand, terutamanya kereta. Sebagai pelaburan yang tinggi dan susut nilai yang juga tinggi, masyrakat tiada banyak pilihan kecuali mencari suatu yang lebih bertahan nilainya. Namun begitu, itu jika sesorang itu berduit dan punyai keinginan untuk menukar kenderaan dengan kerap/pantas selepas beberapa tahun. Bagi mereka yang kurang berduit dan mahu memakai kenderaan itu untuk jangkamasa lama, maka kereta murah adalah pilihan dan juga tiada pertimbangan tentang susut harga/nilai.
Nah.....trus kalo disono brand yg paling ngetop apaan?
Sy ingat Proton pertama kali masuk ke indo adalah Saga, yg jeroannya kurang lebih sama dgn Lancer DanGan,, itupun kurang begitu populer disini....
sbg perbandingan harga di Malaysia sana berapa sih harga Exora dijual? selisih dgn di Indo?
beruang_kutub wrote:nahhh,,, klo saling tukar info gni kn enak,,,
jd bisa tau perkembangan dunia oto di luar juga,,,
cma saya agak binun juga baca tlsan bro RM,,,
he,,, he,,,,
harus 2 kli baca baru bisa ngerti,,,,
"Brand-brand ini walau mahal hanya bergantung kepada penggemar totok sahaja."
bro RM totok thu apa ya??
ha.ha..Maaf ye beruang, saya cuba sebaik mungkin untuk menulis bahasa yang mudah difahami saudara-saudara di sini...itulah keenakan bila kita menyemai persefahaman dan persaudaraan...kerana kita sama walau berbeza....cakap yang enak, dengar pun enak...bukan gitu?
Proton memilki Lotus juga bertujuan memperolehi teknologi tinggi dalam pembuatan kereta. Sebab itu ride and handling kereta proton lebih baik daripada kereta jepun yang lebih mahal darinya. Bandingkan Proton Waja dan Vios atau City, anda pasti rasai perbezaan pemanduannya.
Kalau di indonesia taksi proton waja sedikit sekali yang menggunakannya. Biasanya hanya digunakan sebagai alternatif mobil yang lebih murah, tapi dari sisi kenyamanan beda jauh dengan toyota limo (vios). Apalagi bandingkan sama honda city....IMHO jauh langit dan sumur....
Saya udah 2 kali naik taxi proton yg kuning itu di toll Simatupang dan Cikunir, yg saya rasain justru sebaliknya. Proton yg dipake taksi warna kuning jauh lebih enak dibanding "Limo"nya blue bird. Saya tanya supirnya, proton juga lebih stabil karena body lebih berat dan lebih lebar, cuman tarikannya nggak kayak Vios Limo, lebih berat. Saking penasarannya lain waktu saya perhatiin tuh proton kuning. Ternyata suspensi belakang sudah independent. Bukan torsion beam kayak Vios Limo/honda city/jazz/Yaris. Harga bisa aja boong tapi Spek emang nggak bisa boong...